Toppserien for damer er ifølge Sponsor Insight nå nummer fem på listen over de mest attraktive sponsorobjektene i Norge. Alle stjernene i skiskyting, friidrett, håndball og langrenn er bak kvinnefotballen. Obosligaen for herrer er på en 14. plass. 

Dette gjenspeiler seg i markedet hvor en undersøkelse viser at 51% av Norges befolkning sier de får et bedre inntrykk av bedrifter som sponsor kvinnefotball. Dette indikerer at investeringene som gjøres i norsk kvinnefotball gir kommersielle resultater.

NFF med et sterkt fokus på kvinnefotball og like muligheter

Det jobbes også sentralt med dette: Norges Fotballforbund har satt ned et utvalg som skal gi konkrete anbefalinger for å bidra til at kvinnene får sin rettmessige plass innen  fotballen i Norge: 

Utvalget skal - i tillegg til å se på seriestruktur og organisering av kvinnefotballen - foreslå konkrete tiltak for å sette kraft bak målene i «Trepartsavtalen» Norges Fotballforbund, Norsk Toppfotball og Toppfotball Kvinner inngikk da mediepotten ble fordelt i 2022. Denne avtalen har en klar intensjon om at partene i fellesskap skal stimulere til at herreklubbene også skal satse på toppfotball for kvinner. Den inneholder felles forpliktende mål for samarbeid, herunder at partene skal jobbe for like muligheter.

Barn som jubler på tribune

Foto: Nøtterøy Fotball

Felles utviklingsmodell for dame- og herrefotball 

Som konkrete eksempler kan vi nevne at den valgte utviklingsmodellen i klubbene (for eksempel akademi) skal tilbys begge kjønn, og krets og forbund skal tilby like godt utviklingstilbud til jenter. Utvalget skal vurdere om det skal stilles lisenskrav til toppklubbene for herrer for å gjennomføre forpliktelsene i Trepartsavtalen, og i så tilfelle foreslå en implementeringsplan med mulighet for innføring i perioden 2026–2028. 

Dette er meget gledelig, for når det satses med slik kraft vil det føre til økt interesse for kvinnefotballen også her i Vestfold. Jeg er sikker på at dette vil påvirke pengefordelingen, fotballens omdømme og attraksjonsverdien i sponsormarkedet for kvinnene våre. Det er motiverende og øker troen på at vi skal klare å realisere vår visjon om toppfotball for jenter i Vestfold.

- Styreleder i SF Kvinner, Helge Krossøy

 En liten runde landet rundt viser at det skjer mye positivt i norsk kvinnefotball: 

  • Ham Kam har ekstraordinært årsmøte og tar kvinnene inn i Ham Kam. 

  • FK Haugesund overtar Avaldsnes plass i 1. divisjon neste år og jentene flytter inn på Haugesund Stadion. 

  • Tromsø IL har hatt årsmøte. Kvinneklubben TIL 2020 er nå fullverdige medlemmer i Tromsø.

  • Vålerenga spiller e-cup mot Arsenal. Bayern München og Juventus.

  • Branns kvinnelag har 2300 tilskuere i snitt på sine kamper.  

Næringslivet tar ansvar og gir tydelige signaler om hvilken retning de ønsker. Her er noen eksempler:

  • Sparebanken Sør bidrar med 19 millioner til jenterekruttering på Sørlandet. 

  • Sparebanken Sør går inn med totalt 4,5 millioner til IK Start Kvinner i en 3 års avtale. 

  • COOP signerte en kontrakt med Rosenborg Kvinner som gir de mer enn 10 mill kroner pr år de to neste årene. 

  • I fjor gikk Samfunnsløftet til Sparebank 1 Nord-Norge inn med 9,9 millioner kroner til en videreutvikling av satsingen i kvinneklubben TIL 2020 i Tromsø. Pengene kommer i tillegg til sponsoravtalen Sparebank 1 Nord-Norge har med TIL 2020 og fordeles likt over årene 2023, 2024 og 2025 med en utbetaling på 3,3 millioner kroner per år. 

  • Brann fikk 84 millioner da Sandvikens kvinnelag ble til Brann, halvparten fra Trond Mohn og halvparten fra en bankstiftelse. Sponsorinntektene har økt kraftig, og Branns herrelag har gått fra nedrykk og nachspiel på stadion til å kjempe om seriegull i Eliteserien. 

  • Sparebanken SR-Bank gir Viking Kvinner 4,6 millioner, fordelt på 1,2 millioner pr år de neste 3 årene. Det er en del av deres nye prosjekt «Krafttak for jenter», der målet er å styrke jentefotballen i regionen.  

  • Sparebank 1 Sør-Norge inngår en ny 5 års avtale med Viking Kvinner. Denne gir Vikingjentene 2 millioner i året, totalt 10 millioner kroner.  

  • Sparebank 1 Østlandet, Obos og andre går inn med en betydelig redningspakke som sikrer LSK Kvinner langt bedre rammebetingelser. Sparebank 1 Østlandet har også store avtaler med Stabæk Kvinner og Ham Kam Kvinner. 

  • I Bodø ble Grand til Glimt, og Sparebank1 Nord-Norge fulgte opp med nye 9,9 millioner over tre år til Glimt. Nå spiller Glimt om opprykk til Toppserien. 

  • Sparebank1 SMN engasjerer seg i Rosenborg Kvinner - Verdien av like muligheter for alle

21 av 32 klubber på øverste nivå med egne kvinnelag

Neste år vil 21 av de 32 klubbene med herrelag i Eliteserien og Obosligaen ha egne kvinnelag i de tre øverste divisjonene: 


TOPPSERIEN:
Bodø/Glimt, Vålerenga, Brann, Rosenborg, LSK Kvinner, Stabæk og Lyn 


1. DIVISJON:
Viking, Molde, Aalesund, Tromsø, Haugesund, Ham Kam, Odd, Start. 


2. DIVISJON:
SF Kvinner, Bryne, Kongsvinger, KFUM, Lillestrøm, Sogndal, Sarpsborg 08 og 5-6 andrelag til Toppserielagene nevnt ovenfor.  
 

Ønsker å sende et tydelig signal

SpareBank1 Nord-Norge sier at de ønsker å sende et tydelig signal om at nå skal også jentene få dyrke sitt talent og sin lidenskap her i nord. Det handler om identitet og stolthet, og ikke minst handler det om like muligheter. Ved å løfte fram jentene i Tromsø og Bodø bidrar banken til å utvikle nye talenter og kvinnelige forbilder for hele landsdelen, med en klar målsetting om at kvinnefotballen i hele regionen løftes til nye høyder. 

Kvinnefotball er et viktig strategisk satsningsområde

Det er meget gledelig at store nasjonale virksomheter ser på kvinnefotball som et viktig strategisk satsningsområde. De går foran og krever en endring i norsk fotball. Jentene SKAL med, sier stadig flere sentrale bedriftsledere. Derfor følger det ofte krav med pengene som sikrer jentenes posisjon i fotballen. 

Nå håper vi at også det lokale næringslivet i Vestfold bidrar til at vi kan nå vår visjon om toppfotball for kvinner her i Vestfold. Lokale forbilder gjør at flere jenter vil spille fotball. Sandefjord bostedsattraktivitet vil øke og jenter som lykkes i idretten vil også bidra til at flere jenter lykkes i næringslivet. 
 

- Styreleder i SF Kvinner, Helge Krossøy