Når til og med Norges fotballpresident blir rørt og engasjert, holder et "spot on" innlegg som nok ikke fulgte helt manus - og heller ikke tildelt tid - så skjønner vi at dette er et lag som gjør inntrykk på mange. 

Bedriftskultur og omdømmebygging

Det er ikke ofte SF Kvinner kan si at vi har "fullt hus og utsolgt" på våre arrangement, men på onsdag kunne vi faktisk det. 100 gjester stilte opp hos Jotun på Gimle for å delta på kick-off årets sesong. Det var flere interessante innlegg på programmet. Adm dir i Jotun, Morten Fon, holdt et innlegg om bedriftskultur og hvor viktig dette er for suksessen til Jotun. Han var tydelig på at bedriftskultur kommer innenfra. Det er ikke mulig å bestemme seg for en kultur - den bygges fra innsiden. Dette er noe vi i SF Kvinner jobber mye med, og det var veldig inspirerende å høre om hvor viktig en god bedriftskultur er for Jotun.

Faten Lubani fra Globale Sandefjord snakket om sponsing som et strategisk verktøy og hvordan dette bygger omdømme. 

Jentene på laget fortalte om deres ambisjoner og mål - og de er ikke å kimse av. Disse jentene vil opp og frem, de har så langt i år trent mye mer enn A-lag herrer, det står virkelig ikke på viljen her i gården. Men i motsetning til herrefotball er det ressursene rundt laget som mangler. Her får vi håpe at dette sponsormøtet ble en vekker for nye, potensielle sponsorer. Trener Fredrik Purser holdt et meget engasjerende innlegg om nettopp denne skjevheten når det kommer til ressurser i kvinne- vs herrefotballen. 

Fotballpresident Lise Klaveness holdt et veldig interessant innlegg om økonomien i fotball. Det er mange hensyn å ta, og hun var klar på at å dele 50 - 50 på økonomisk støtte kvinne- og herrefotball nok ikke er veien å gå dersom norske lag skal kunne hevde seg internasjonalt. Eksempel: BodøGlimt med sitt mini-budsjett sammenlignet med Roma. Det handler om å fordele økonomiske ressurser på en smart måte som gavner både kvinne- og herrefotballen.

Klaveness snakket også om drømmer og ambisjoner: Jentene har like stor rett til å “drømme stort” og ha ambisjoner og mål for sin satsning innen fotball. Vi må bidra og legge til rette for dem akkurat slik vi gjør for guttene.  

Jentefotball vokser mest - smart å være sponsor her!

Jentefotball er altså den sporten som vokser mest i Europa for tiden, og Lise Klaveness råder bedrifter som “sitter på gjerdet” til å gripe denne muligheten. I England er det faktisk slik at kvinnelaget til Arsenal har flere tilskuere OG generer mer inntekt per kamp (salg av merch, mat og drikke osv) enn herrelaget til andre klubber i Premier League. Vi vet jo at trendene kommer retning Norge etterhvert - så her er det åpenbare muligheter for fremtidige sponsorer til å få mye positivt igjen for sin satsning. 

Bli med!

Vi håper og tror at dette sponsorarrangementet kan skape mange ringer i vannet, og at nye sponsorer vil bli med på laget. Vi håper også å se flere tilskuere på kampene våre fremover. Den “tolvte spiller” - altså publikum og tilhengere - er like viktig for oss som for herrene. 

Stor takk til Bayer Street Event for tilrettelegging og ikke minst Jotun som inviterte til sitt hovedkontor med god servering av mat og drikke.

Du kan lese mer om sponsorarrangementet både hos Sandefjords Blad her og her, og hos Globale Sandefjord her. Sandefjord Næringsforening har også skrevet om "Like drømmer - like muligheter". Les mer her.

Foto: Joachim Hellenes.

Vi gleder oss til sesongen og håper du heier på oss!